Uczniowie LO w krainie reniferów - Szwecja
Wpisany przez K.Frąckiewicz
piątek, 12 lutego 2010 14:58

Kolejne spotkanie w ramach projektu pt „Historical Heritage As a Bridge To Intercultural Dialogue” odbyło się w Szwecji w dniach 7-12.02.2010r. W spotkaniu brały udział państwa takie jak : Słowacja, Turcja, Hiszpania, Włochy, Polska. Z naszego Liceum pojechało 6 uczniów i 3 nauczycieli : p.Katarzyna Kramek, p.Dominika Rachwał oraz p. Barbara Kramek – szkolny koordynator projektu.

Naszą podróż rozpoczęliśmy 7 lutego w niedziele o godz. 10. To był nasz pierwszy wyjazd do Szwecji a dla niektórych pierwszy lot samolotem. Byliśmy pełni oczekiwań – co może nas czekać. Wtedy zobaczyliśmy z okien samolotu pięknie oświetlony Sztokholm. To był niesamowity widok i zaproszenie do nowej, wspaniałej przygody.

Po długiej i męczącej podróży wieczorem byliśmy już na miejscu. W Västerås czekały na nas rodziny u których mieszkaliśmy. Nauczyciele zakwaterowali byli w hotelu „ Aabrin”.

Pierwszego dnia pobytu w Szwecji odwiedziliśmy naszą partnerską szkołę - gimnazjum w Västerås . Po spotkaniu z dyrektorem szkoły i części artystycznej, przyszedł czas na prezentacje przybyłych krajów. Uczniowie z Polski, Włoch, Hiszpanii, Turcji, Słowacji pokazali prezentacje multimedialne o o swoim kraju, regionie, mieście i szkole, dzięki którym nawzajem mogliśmy się dowiedzieć więcej o naszej kulturze, zwyczajach i tradycjach. Resztę dnia spędziliśmy na zwiedzaniu miasta oraz wizycie u władz lokalnych i pani burmistrz Västerås . Wieczorem uczniowie mieli spotkanie integracyjne w Tajskiej restauracji - Spicy Hot.

We wtorek był „Ski Day” więc z samego rana wyjechaliśmy w góry do Romme Alpin. Cały dzień spędziliśmy na sportach zimowych: niektórzy jeździli na nartach, inni świetnie się bawili na śniegu i jeździli na sankach. W doskonałych nastrojach, choć zmęczeni po powrocie do miasta, wszyscy poszliśmy na mecz hokeja.

W środę zwiedzaliśmy kopalnię srebra w Såla, która wywarła na nas wielkie wrażenie i zainteresowanie, a następnie Tido Castle. Wieczorem nauczyciele udali się na obiad w restauracji „Karlsson pa taket” , a my poszliśmy na kręgle.

W czwartek przyszedł czas na zwiedzanie Sztokholmu. Odwiedziliśmy zamek królewski, zbrojownię królewską „ Royal Armory” i stare miasto. Kolejną atrakcją było zwiedzania Vasa muzeum. Vasa to szwedzki okręt wojenny – królewski galeon, zbudowany między 1626 a 1628 w Sztokholmie na zlecenie króla Gustawa Adolfa, pod nadzorem duńskiego budowniczego Henrika Hybertssona. Okręt zatonął, gdyż był przeładowany łupami z wojen z Polską, ale niedawno został wydobyty z dna morza w całości i udostępniony do zwiedzania.

Następnie pojechaliśmy do skansenu, gdzie widzieliśmy przepiękne renifery i łosie. Wieczorem wszyscy razem udaliśmy się do szkoły, gdzie uczniowie przygotowali dla nas niespodziankę. Poznaliśmy Szwedzkie tradycje, a także jedliśmy tradycyjne potrawy. Wszyscy dostaliśmy prezenty od dyrektora szkoły – nóż do sera.

Przyszedł czas powrotu do domu. Pomimo niskich temperatur i zmęczenia było naprawdę świetnie. Przeżyliśmy niezapomniane chwile i na pewno chcielibyśmy zostać tam dłużej. Nawiązaliśmy wiele nowych kontaktów, które z pewnością będziemy utrzymywać jak najdłużej. W pamięci naszej pozostanie Szwedzka kultura i tradycje, których w Polsce nie mamy. Szwedzimają bardzo zdrowy styl życia, uprawiają wiele sportów i zdrowo się odżywiają: jedzą dużo warzyw do wszystkich posiłków, kiełki, ryby i owoce morza. Wielkim zdziwieniem dla nas było to, że Szwedzi do każdej potrawy piją mleko, ich chleb jest słodki a masło słone. Dzięki nim mogliśmy spróbować mięsa z renifera i łosia. Wyjazd był jak najbardziej udany, lecz jak po każdym podróży z projektu Comenius, czujemy lekki niedosyt.

Kamila Frąckiewicz

(Justyna Marud, Krzysztof Jankowski)